Rekenen
Het vak Rekenen heeft een belangrijke plek in ons lesprogramma. De kinderen van de groepen 3 t/m 8 rekenen dagelijks 45 tot 60 minuten en in de kleutergroepen wordt er aan de rekenvoorwaarden gewerkt middels spel in de verschillende hoeken en door het organiseren van rekenkringen.Omdat we rekenen zo belangrijk vinden, maken we als school ook bewust de keuze om daar tijd voor vrij te maken in de vorm van een rekenspecialist. Juf Ellen werkt één dag per twee weken buiten de groep (ambulante tijd) om ervoor te zorgen dat we meer inzicht in het rekenonderwijs krijgen op, leerling-, groeps- en schoolniveau. Enkele taken die bij deze functie horen zijn:
- Het observeren in klassen, wat betreft organisatie en didactiek, om de doorgaande lijn in het oog te houden.
- Het analyseren van toetsen, zowel methodegebonden als Cito-toetsen. Dit gebeurt op leerling-, groeps- en schoolniveau.
- Het afnemen van rekenonderzoeken bij individuele leerlingen of kleine groepjes leerlingen als er meer informatie nodig is wat betreft de rekenontwikkeling. Er vindt dan ook een rekengesprek plaats.
- Aansluiten bij (zorg)gesprekken indien dit nodig is rondom specifieke onderwijsbehoeften op het gebied van rekenen.
- Het volgen van cursussen en kenniskringen om up-to-date te blijven wat betreft de ontwikkelingen binnen het rekenonderwijs. Als er iets aansluit bij de visie en de ontwikkelingen van school, zullen nieuwe zaken aangedragen en/of geïmplementeerd worden.
Een doorgaande lijn in het rekenonderwijs van groep 1 t/m 8 vinden wij uiteraard heel belangrijk en dat willen we met onder andere de volgende acties het komende schooljaar vormgeven:
Methode Wereld in Getallen 5

We gaan voor het tweede schooljaar werken met de methode 'Wereld in Getallen 5'. Wat is er fijn aan het werken met deze methode?
- Er wordt maar aan twee doelen per week gewerkt, binnen één rekendomein. Dit zorgt voor gerichte en effectieve instructie en inoefening.
- Preventieve methode, door de problemen voor te zijn i.p.v. op te lossen. Mede door gerichte observatiepunten kan een leerkracht snel inzien waar een desbetreffende leerling eventueel begeleiding nodig heeft. Ook de leerlingen hebben verschillende lessen in een blok waarin ze terugkijken of de behandelde doelen worden beheerst of nog extra instructie of inoefening nodig hebben.
- Veel aandacht voor vlot leren rekenen en automatiseren door middel van herhalen en onderhouden, ook in de hogere klassen.
- Veel mogelijkheden tot differentiatie in de verschillende niveaus, door extra aanvullingen met 'RekenXL' en 'Rekenroute' en in de bovenbouw de keuze uit de werkboeken op FS- of S+niveau.
Om het beste van beide werelden te gebruiken, blijven we de 'Blended versie' gebruiken, een gedeelte op papier en een gedeelte digitaal. In de praktijk betekent dat dat de leerkracht instructie geeft via het digibord, leerlingen vervolgens op papier de verwerking maken in een werkboek en daarna ook nog digitaal aan de slag gaan waarbij de vervolgtaken verschillend zijn van niveau, passend bij de leerling, zoals bijvoorbeeld herhaaltaken, verbetertaken, tempotaken of plustaken.
Rekenen in de kleutergroepen
De groepen 1/2 zetten hun rekenactiviteiten door in de thema's die in de klas aan bod komen en met een structurele aanpak vanuit het rekenprogramma 'Met Sprongen vooruit". Dit programma maakt veel gebruik van klassikale interactiviteit, coöperatieve spelvormen, bewegend leren rekenen en veel eigen inbreng van leerlingen door het maken van eigen producties.
100-dagen rekenproject

In de groepen 1 en 2 wordt er aan het begin van het schooljaar ook gewerkt met het 100-dagen rekenproject. Het 100-dagen rekenproject zorgt voor een goed inzicht in ons 10-tallig systeem. Waarom is 39 iets anders dan 93? De getalstructuur komt op die manier goed aan bod. Leerlingen krijgen inzicht in eenheden, tientallen en dan het honderdtal. Door 100 schooldagen de tel bij te houden en dit zichtbaar te maken met concrete materialen én de schrijfwijze van de getallen, wordt dit voor de leerlingen duidelijk. Op het einde wordt het 100-dagenfeest gehouden. Een feestje waar alle leerlingen en leerkrachten naar uitkijken.
Expliciete Directe Instructie (EDI)
De rekenlessen worden door de leerkracht via het EDI-model (Expliciete Directe Instructie) gegeven. Door de verschillende fases binnen het EDI-model te volgen, leren leerlingen stapsgewijs en actief zich de leerstof eigen te maken. Na een leerkracht-instructie van maximaal 15/20 minuten, waarbij veel actief gewerkt wordt met de wisbordjes, gaan de leerlingen de les op papier verder verwerken om vervolgens digitaal in `Bingel' aan de slag te gaan met automatiseren en inoefenen.
Doelenplanners
Dit jaar gaan de leerkrachten ook aan de slag met doelenplanners. Een doelenplanner helpt de leerkracht om een overzicht te creëren van de leerdoelen per blok of periode, de inhoud van de lesstof en de bijbehorende opdrachten, zodat de lessen doelgericht zijn en aansluiten bij het niveau van de leerlingen.
Deelname aan 'De Grote Rekendag'

Ook dit jaar doen we weer mee aan De Grote Rekendag. Dit is een dag voor groep 1 tot en met 8 die helemaal in het teken staat van rekenen. Het is een dag van onderzoekend leren en speelse opdrachten. Een dag die laat zien dat rekenen meer is dan alleen sommen maken. Een dag die laat zien hoe leuk rekenen is. In 2026 valt 'De Grote Rekendag' op woensdag 18 maart met als onderwerp: Kan het kloppen?". Leerlingen en leerkrachten gaan kritisch kijken naar getallen, grafieken en beweringen. Wat zie je? Moet je wel optellen, of moet je vermenigvuldigen? Hoort deze foto wel bij deze situatie? Worden de gegevens wel goed gebruikt? Wat wordt er beweerd?
Rekenhuiswerk groep 7 en 8
Net als bij de rekenmethode wordt er bij het rekenhuiswerk van groep 7 en 8 ook gekozen voor de blended versie. Het rekenhuiswerk wordt voor een groot gedeelte gedigitaliseerd middels bundels in Gynzy. Op die manier sluit het huiswerk nog beter aan op de gegeven lessen met bijbehorende doelen en kan er rekening gehouden worden met het niveau van de leerling. Daarnaast zullen de leerlingen ook nog geregeld 'papieren' huiswerk mee naar huis krijgen ter afwisseling.
Pijler Wiskunde in samenwerking met het Connect College (PO-VO 10-14 onderwijs)
In groep 8 wordt, in samenwerking met Connect College Echt (PO-VO 10-14-onderwijs) aan een aantal leerlingen de pijler 'Wiskunde' aangeboden. Zij gaan versneld door de leerstof van groep 8 heen en vinden de uitdaging in de leerstof wiskunde leerjaar 1, inclusief de bijbehorende toetsen.